Bilar som vi monterat vårt luftfjädringskit & fälgar på.

Chevrolet 55 Chevrolet 1955 .Bilen är i detta läge höjd max bak & fram
Chevrolet 55 Chevrolet 1955. Bilen är här sänkt till det lägsta läget
Bälg 2500 lbs bälg monterad fram på chevrolet 55
Stötdämp Stötdämparens placering på chev 55 , Monterad på baksida länkarm
Cad Cadillac deville 1969 .
Cad Cadillac deville 1969 i det högsta läget.
Stötdämp Stötdämparen monterad framför länkarm , 2500 lbs bälg monterad
Tank Tank med ventiler och kompressor monterat i kofferten på en Cadillac deville

Viktigt att tänka på innan du köper din Air Ride.

Att utrusta sin bil med luftfjädring(air ride) har på senare år blivit mycket populärt. Anledningen till detta är förstås att air ride gör det möjligt att ha en kraftigt sänkt bil utan att behöva leva med de nackdelar som en konventionell sänkning med kapade/hårda fjädrar och eller sänkningsblock medför. Dålig markfrigång och kass komfort är något som ganska snabbt blir tröttsamt. Utöver de ovan nämnda fördelarna innebär även installation av airride att du med en enkel knapptryckning kan kompensera för tung last eller husvagn.

Det finns idag flera olika alternativ av skiftande pris, kvalitet och prestanda på marknaden och för-och nackdelar med olika typer av system, komponenter och fabrikat debatteras friskt på bilträffar och Internetforum. Detta kan vara förvirrande för den som inte är så insatt i ämnet så därför har vi på denna sida försökt ge svar på några av vanligaste frågeställningarna kring installation av airride.

Vi har när detta skrivs sålt över 200 system, installerat på egna bilar samt kört flera säsonger med airride och våra åsikter är baserade på den kunskap som detta gett oss.

Vi har även alla reservdelar på lager om något skulle gå sönder i framtiden

Det är vad vi på GO Trading tagit fasta på när vi tagit fram vår Air Ride

Allmänt:
Klen kompressor, smala ledningar och liten tank gör att systemet upplevs som segt och trögt. Kompressorn går hela tiden när man jobbar med systemet och man får vänta på att systemtrycket är tillräckligt högt för att kunna höja bilen fram . Ventilerna är också viktiga komponenter . 8 st 1 ports ventiler eller 4 st 2 ports ventiler är ett måste. Annars kommer luften att vandra i systemet. Bilen blir instabil.

Storleken har betydelse:
¼ (6mm) slang höjer bilen på 6-8 sek.
3/8 (9mm) höjer att bilen på ca 2 sek
½ (12mm) slang gör att bilen blir svår att ställa i körläge, många använder reducerare till dessa system.

Grundfakta om våra system:
5 gal aluminium tank, ej cromad som rostar invändigt och sätter igen ventilerna. Denna luftmängd klarar att lyfta bilen från tomma bälgar till körläge utan att kompressorn startar.
Systemtryck på 165-200 psi gör att man inte behöver vänta på att kunna höja bilen fram.
Kompressorn är en Viair 480C . 23 amp 1.76 cfm fritt avgiven luftmängd
Firestone bälgarna anpassas efter utrymme och bilens vikt .
Ventilerna är anpassade för att klara tuffa förhållanden kondens, smuts och miljön i bagaget där oftast montering sker.
Vi använder 3/8 slang för att få snabba kontrollerbara rörelser i systemet .
Vi har flera olika switchboxar att välja mellan.

Vanligaste frågorna är:

Hur lång tid tar installationen?
Svar: ca 2-3 arbetsdagar för en van mekaniker.

Vad skall jag tänka på när jag börjar installera?
Att bälgarna har minst 5mm frigång i alla lägen och att plattorna på bälgarna är parallella vid komprimerat läge. Konvolutbälgarna har genomslagsgummi, inte rullbälgarna.

Måste bälgarna säkras med vajer eller dyl?
Bara rullbälgen inte konvolutbälgen .

Finns en tydlig instruktion på svenska med?
Ja, vi har bilder med instruktioner på svenska för att enkelt klara installationen.

Hur låg blir min bil?
Svårt att svara på, men genomslagsgummin och kardan brukar hindra ramen att ta i marken.

Finns fästjärn till bilar med torsionsfjädring?
Nej.

Har ni färdiga fästjärn till min bil?
Vi har universal fästjärn & plattor på lager som behöver på en del bilar svetsas fast. Det finns även speciellt anpassade för vissa bilar. t.e.x speciellt för Chevrolet 1955-1957 & Impala 1958-1964, dessa distanser är färdigsvetsade och bara att montera.

Måste man ha ett extra batteri i bilen?
Nej, kompressorn tar 23 amp, så extra batteri behövs inte

Hur lång tid tar det för kompressorn att ladda tanken?
I vår Air Ride med 20 l tank och 480 C Viair komp tar det ca 2 och 30 sek sek. Då är tryckvakten på 200 psi för att eliminera att man får vänta på att systemtrycket skall klara att höja bilen fram.

Finns support?
Ja , vi hjälper alltid till och släpper inte någon kund bara för att affären är klar.

Intyg, ja du får med intyg för besiktning av Firestonebälgarna